Historieprofessorn Dick Harrison ryter till om förslaget att helt skära bort grundskoleundervisningen om antiken och medeltiden:
En medborgare i Sverige bör känna till hur och när riket växte fram, varför vi har kungar och drottningar, varför kulturlandskapet präglas av sockenkyrkor, varför nationsgränserna ser ut som de gör, och så vidare. Att servera allt detta som ett fait accompli till elever vars undervisning i historia begränsas till redogörelser för industrialiseringen, imperialismen och 1900-talet, samt till flummiga och relativistiska diskussioner om historiebruk, är lika vansinnigt som att ersätta undervisningen i matematik, teknik och biologi med ett par telefonnummer till supporttjänster och ägna resten av timmarna till att diskutera den övergripande synen på siffror, maskiner, människor och djur.
I denna anda borde även eleverna lära sig om kristendomens stora inflytande över Sverige och dess utveckling. Bra rutet, Harrison!
PJ Anders Linder kommenterar:
Romare, vikingar och korsfarare tycks också åka ut med huvudet före. Istället ska det bli mer industrialism och 1900-tal – och så inneteorier om historieskrivning som maktutövning, förstås.
Eleverna ska inte behöva lära sig om Ansgar och Magnus Ladulås, men däremot få filosofera om vem som tjänat på en historieskrivning där sådana gestalter finns med. Man kan kalla det mycket – Harrison använder ord som relativism och flum – men inte kunskapsskola!
Flumskola tycker jag låter som en bra beskrivning.
Andra skriver om: historia, antiken, medeltiden, maktteorier, flumskola, kunskapsskola
Du kan kommentera, eller